Портал новин

«Алло, готуйте гроші!», або як не стати жертвою телефонних шахраїв

Мобільні телефони не лише полегшили спілкування між абонентами, але і породили такий вид злочину, як телефонне шахрайство. Схема проста, але вирішальними  фактори є елемент несподіванки та гра на емоція потерпілого. За даними правоохоронців найвразливішими до дій телефонних шахраїв є пенсіонери. Зазвичай їм телефонують пізно ввечері чи серед ночі, й представляються іменами рідних або працівниками поліції. Шахраї повідомляють, що родичі чи знайомі співрозмовника нібито є винуватцями якогось злочину, і щоб уникнути відповідальності – потрібно надати певну суму «відкупних». Шоковані такою інформацією, ті нічого не з’ясовують і одразу ж біжать до банкомата й передають гроші шахраям через посередника, або перераховують їх на вказаний номер банківського рахунку.

Психологи пояснюють, що таке необдума­не прийняття рішення потерпілими зумовлене тим, що шахраї навмисне створюють стресову ситуацію — щоб людина не встигла оговтатися. Адже, коли людину застають зненацька, у неї виникає емоційна базова потреба — захистити себе та своїх близьких.

Також, за словами психологів, телефонні шахраї завжди наголошують: «У вас є дуже мало часу». У такому випадку людина починає діяти імпульсивно, приймаючи емоційне рі­шення, яке є зазвичай є неправильним, зокре­ма у ситуації, коли йдеться про гроші.

Родич потрапив у ДТП

Зловмисники телефонують жінці та повідом­ляють, що її син потрапив у ДТП і для того, щоб його відпустили, потрібно терміново занести в поліцію від 2 до 5 тисяч доларів. Жінка, шоко­вана такою інформацією, нічого не з’ясовуючи, одразу ж передає гроші шахраям. Через дея­кий час приходить син і обурюється: «Мамо, яка поліція, яке ДТП?»

Шахраї-банкіри

Ще один спосіб телефонного шахрайства, коли зловмисники телефонують та представляють­ся працівниками банку. Вони розповідають, що у співрозмовника був несанкціонований доступ до його картки. «Потрібно, щоб ви під­твердили нам номер своєї карточки і сказали свій старий пароль, ми його поміняємо на но­вий», – пояснюють псевдобанкіри. Люди повідомляють номер своєї карточки та пароль, і через деякий час, скориставшись банківською послугою «Екстрені гроші», афе­ристи знімають та викрадають усі кошти із банківської картки абонента.

Псевдоторговці через інтернет

Дуже легко також стати жертвою й неправди­вого інтернет-оголошення про продаж якогось товару. Як приклад — жінка публікує оголо­шення, що вона продає свою весільну сукню. До неї телефонують зловмисники та повідом­ляють, що хочуть у неї купити товар. «Скажіть будь ласка номер своєї платіжної картки, щоб ми перерахували вам гроші», — повідомля­ють шахраї. Жінка називає номер своєї теле­фонної картки, після чого ті йдуть до банкома­ту і набирають номер картки, використовуючи функцію «Екстрені гроші».

До жінки приходить смс з кодом. Знаючи номер картки, аферисти дзвонять до потерпі­лої та повідомляють: «Вам зараз на мобільний телефон прийде номер, продиктуйте нам його і ми перерахуємо гроші за сукню». Жінці дійс­но приходить пароль, і вона, нічого не підоз­рюючи, говорить їм його. Зловмисникам за­лишається лише ввести пароль біля банкомату і забрати всі гроші, які є на рахунку.

Не вірте дзвінку, коли вам розповідають історію, що з кимось із ваших близьких сталась біда і щоб уникнути проблем потрібно заплатити гроші.

Державні службовці у томі числі поліцейські, ніколи, ні за яких обставин не будуть вимагати у людей гроші готівкою. Поліція попереджає – це ШАХРАЙСТВО!

Щоб не стати жертвою шахраїв:

  1. Перш за все, не впадайте в паніку і не поспішайте виконувати умови аферистів.
  2. У таких випадках ніколи не нази­вайте своїх близьких на ім’я. Попросіть людину, яка представилася працівником поліції, назвати прізвище, ім’я, по батькові і дату народження затримано­го родича. Практично в 100 відсотках випадків такою інформацією злочинці не володіють і ваш номер набрали шля­хом випадкового набору.
  3. Уточніть, в якому саме відділі поліції знаходиться ваш син або родич, після чого передзвоніть в поліцію (телефон чергової частини «102») і перевірте інформацію, що є у вас.
  4. Спробуйте якнайскоріше передзвони­ти тому, хто «потребує негайної допо­моги», або людям, які можуть в даний момент бути поруч і підтвердити або спростувати те, що трапилося.

Джерело: Прес-служба ГУ НП у Хмельницькій області