Верховна Рада 2 вересня підтримала в першому читанні законопроєкт про електронні трудові книжки. Документ передбачає п’ятирічний перехідний період використання як паперового, так і електронного варіанту книжки. За цей час дані українців мають бути перенесені до Єдиного державного реєстру.
Оцифрувати інформацію про трудовий стаж можна буде самостійно або за допомогою роботодавця. Відскановані копії паперової книжки та супутніх довідок потрібно буде внести у реєстр через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду. Для цього потрібно буде мати електронний цифровий підпис.
«Електронні трудові книжки – це опція, це можливість спростити трудову бюрократію, це єдиний реєстр, де буде весь ваш досвід роботи вказаний, тому що у нас не всі роботодавці дуже, скажемо, притримуються закону», – зауважує заступниця міністра економіки Юлія Свириденко.
Після запровадження електронних трудових паперові книжки забирати не будуть, але підприємства більше не муситимуть їх зберігати. Якщо співробітник захоче, зможе забрати документ додому, а роботодавець буде зобов’язаний його заповнювати на вимогу. При цьому всі трудові дані будуть дублюватися онлайн.
Завдяки електронному трудовому обліку пенсії будуть призначати автоматично, без особистого візиту до Пенсійного фонду. Не доведеться збирати довідки, доводити і підтверджувати стаж.
«Буде як у Британії, Естонії та в інших країнах. Буде можливість без звернення, збору інформації, автоматично отримати пенсію. Але людина зможе вибрати: якщо автоматично пенсія буде спірною, то можна буде подати документи й перерахувати її», – пояснює заступник міністра соціальної політики Віталій Музиченко.
Водночас в українців залишиться право відкласти вихід на пенсію. Якщо працівник відтермінував пенсію і продовжив працювати – розмір виплати збільшуватиметься на 0,5 – 0,75%.
Автори закону кажуть, якщо із автоматичним призначенням пенсії виникнуть якісь проблеми – все вирішуватиметься в індивідуальному порядку. Пенсійний фонд повідомлятиме про відсутність потрібних даних, і пенсіонер подаватиме потрібні документи окремо.
Більшість експертів погоджуються, що трудові книжки потрібно було скасувати вже давно. Чинні підходи до трудового обліку були сформовані ще у 60-70-х роках минулого століття і не відповідають реаліям.
Головними перевагами електронної трудової книжки є зменшення паперової тяганини та спрощення доступу до інформації. Експерт у сфері рекрутингу Олександр Білоус уточнює: «Заповнення та зберігання займають місце і час, підприємства мусять мати захищені місця зберігання, звітувати про збереження трудової. А якщо, наприклад, відбувається пожежа або документ псується з іншої причини, відновити його складно».
Серед ризиків електронного трудового обліку експерти називають людський фактор. Під час внесення даних до системи можливі помилки: неправильне прізвище, назва компанії, неврахований трудовий стаж. Тому спеціалісти з працевлаштування радять українцям одразу перевіряти коректність записів у електронній трудовій.
«Переваг у нової системи значно більше, ніж ризиків. Для роботодавців: зменшення витрат на ведення документообігу, спрощення доступу до інформації. Для працівників: неможливість загубити трудову, легкий спосіб виправити недостовірні дані. Електронна трудова також захистить від маніпуляцій з боку роботодавців. Адже трапляються випадки, коли вони не віддають працівникові трудову, щоб не відпускати з місця роботи. І нарешті – створення єдиної системи, синхронізація роботи кадрових та пенсійної служб», – підсумовує депутатка, заступниця голови фракції «Слуга Народу» Євгенія Кравчук.
Щоб електронні трудові запрацювали, депутатам ще належить проголосувати за законопроєкт у другому читанні. Після підпису Президента документ набуде чинності, і Україна стане ще трохи сучаснішою.