Від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну освітній процес дійсно змінився. Щоб з’ясувати все це, ми поспілкувалися з психологинею – Катериною Дишкант.
Успішне впорядкування навчання та сесії під час війни вимагає від студентів неабиякої витримки, адаптації до складних умов і стресових ситуацій, використання історичного досвіду та пошуку найефективніших методів для забезпечення безперервного освітнього процесу.
За оцінкою МОЗ 70% студентів відчувають психологічний стрес та емоційне навантаження, пов’язані з війною. Більшість студентів зазнають труднощів з концентрацією, втрачають мотивацію та знижується рівень академічних досягнень. Крім того, близько 30% студентів стикаються зі збільшеною тривожністю та депресією внаслідок складної ситуації. Як повідомляє ВООЗ, на сьогодні майже в кожному ВНЗ після проходження анонімного опитування є студенти, які мають бажання звернутись до психолога, але не роблять цього з різних причин.
Успішно навчитись і готуватись до сесії під час війни – виклик, з яким стикнулись всі студенти та освітяни. Для більш глибокого розуміння цієї теми, звернемось до історії, де знайдемо важливі уроки та інсайти.
По-перше, під час Другої світової війни, деякі країни вживали заходів для забезпечення освіти, навіть у зоні бойових дій. Були створені освітні заклади у військових таборах, бункерах та інших умовах, щоб забезпечити навчання та підготовку студентів. Наприклад, у Великій Британії були створені школи та коледжі у військових таборах, бункерах та підземних сховищах. Ці заклади надавали освіту для дітей, які евакуйовані з міст, що перебували під обстрілами. Ключовим аспектом успішного впорядкування з навчанням під час війни є ресурси та розробка адаптивних стратегій. Історичні приклади показують, що у таких надзвичайних ситуаціях були розроблені програми дистанційного навчання, використання технологій, які були доступні у той період, а також активне залучення викладачів та студентів до процесу навчання.
По-друге, освітній процес був адаптований до нових умов, з метою забезпечення безперервного навчання. Історія надає нам приклади країн, які, незважаючи на воєнні обставини, змогли успішно організувати навчальний процес та забезпечити студентам можливість отримати освіту. Наприклад, у Сполучених Штатах військові бази, де перебували військовослужбовці та їх родини, створювали освітні заклади. Це дозволяло дітям військових отримувати навчання, незалежно від місцезнаходження їхньої сім’ї.
Навчання в умовах війни – Велика Британія
Одним із прикладів є Велика Британія, яка під час Другої світової війни, незважаючи на дестабілізацію усіх сфер життя, прийняли заходи для забезпечення освіти. Були створені спеціальні школи для дітей евакуйованих з міст, де проводилися уроки та підготовка до іспитів. Крім того, були запроваджені програми дистанційного навчання, включаючи радіопередачі та поштові курси, які дозволяли студентам отримувати навчальні матеріали та здавати роботи віддалено.
Навчання в умовах війни – Балкани
Інший приклад можна знайти в історії країн, які пережили війну – це воєнний конфлікт на Балканах у 1990-х роках, там були створені тимчасові школи в підвалах та наметах, де вчителі та студенти змогли продовжувати навчання навіть під обстрілами.
По-третє,важливим аспектом у впорядкуванні навчанням під час війни є психологічна підтримка студентів. В умовах воєнного конфлікту, студенти зіштовхуються зі стресом, тривогою та посттравматичними розладами, що може негативно впливати на їх навчання. І знову апелюю до історії, яка нам дає приклади програм і проектів, спрямованих на психологічну підтримку студентів під час воєнних дій.
Наприклад, під час Другої світової війни у Сполучених Штатах була створена програма “Гід Штата”, яка надавала психологічну допомогу студентам, військовослужбовцям та їх сім’ям. Ця програма включала консультування, психотерапію та підтримку у навчанні, що допомагало студентам успішно впоратися зі стресом та продовжувати отримувати освіту навіть у воєнний час
Навчання в умовах війни – Україна
Під час Другої світової війни, коли Україна опинилася під окупацією нацистської Німеччини, освітні установи постраждали. Німецька окупаційна влада дискримінувала українську мову та культуру, і багато українських шкіл та університетів були закриті або перетворені на пропагандистські інституції. Однак, український народ проявив велику міць і волю до освіти. Українські інтелектуали створювали таємні освітні структури, де навчання проводилося під прихованою формою. Учителі та професори таємно надавали українське навчання і знання, ризикуючи своїм життям.
Поради психологині – Катерини Дишкант
Дотримуватись балансу між навчанням/роботою та вільним часом.
Дуже добре у цьому допомагає складений план на день, де враховані справи, обов’язкові до виконання та перерви, щоб переключатися та відновлюватися. Через нестабільну ситуацію та постійні тривоги може не вистачати сил, тому ось кілька корисних лайфхаків, як продовжувати вести навчальну діяльність:
– правило бутерброду: ресурс / справа / ресурс;
– правило 10 хв: домовтесь, що робитимете справу лише 10 хв, і якщо потім захочете припинити – дозволите це собі. Після того, як почали, ви втягнетеся у процес, але при цьому у вас була свобода вибору;
– розбивати велику справу на дрібні етапи, щоб складалось відчуття спроможності це виконати.
Зважаючи на непередбачувану та складну ситуацію в умовах війни, навчання може бути викликом для студентів. Однак, освіта є важливою навіть у такі часи. Варто дотримуватись цих рекомендації:
1. Поставте безпеку на перше місце: Важливіше за все – це ваша безпека. Розумійте потенційні загрози і дотримуйтеся рекомендацій відповідних органів та експертів. Уникайте небезпечних зон і уважно стежте за оновленнями щодо безпеки.
2. Плануйте свій час: Створіть гнучкий розклад навчання, який враховує зміни у ситуації та особисті обставини. Визначте пріоритети, встановіть реалістичні цілі та стежте за своїм прогресом. Розподіліть час на навчання, відпочинок та самозростання.
3. Використовуйте онлайн-ресурси та технології: Використовуйте електронні ресурси, онлайн-курси та відеоконференції для доступу до навчального матеріалу та спілкування з викладачами та однокурсниками. Використовуйте мобільні додатки та платформи для організації свого навчання.
Історія нам свідчить про те, що навчання під час війни можливе, навіть у важких умовах. Застосування досвіду минулих поколінь, апеляція до даних та історичних фактів допоможуть знайти шляхи успішної організації освітнього процесу.
Анастасія Кирилюк,
студентка 1 курсу НаУОА